Google’ın bulut oyun platformu Stadia’nın resmen kapandığı açıklandı. Google, geçtiğimiz yıl bir açıklama yapmış ve ilgi çekmeyen platformun fişini çekeceğini söylemişti…
ABD merkezli teknoloji devi Google, bundan birkaç yıl önce video oyun tutkunları için devrim niteliğinde bir yenilik duyurmuştu. Evet, Google Stadia‘dan bahsediyoruz. Video oyun deneyimini bulut teknolojisine taşıyan hizmet, oyuncuların PC veya konsola duyduğu zorunluluğu ortadan kaldırıyordu. Ama gelin görün ki Google Stadia, istenen seviyeye bir türlü gelmedi. Bugünse Google, Stadia’nın resmen kapandığını açıkladı.
Google’ın geçtiğimiz yıl yaptığı açıklamaya göre Google Stadia, oyuncuların ilgisini yeterince çekmedi. Hal böyle olunca da daha fazla kaynak harcamak istemeyen Google, Stadia’yi tamamen kapattı. Oyuncular artık bu hizmete erişemiyorlar. Bu durum ülkemizdeki oyuncuları pek de ilgilendirmiyor çünkü Stadia, Türkiye’ye zaten gelmemişti… Stadia kada toz kaldırmasa da ondan önce var olan GeForce Now gibi hizmetler ise var olmaya devam ediyor, üstelik Türkiye’deki oyunseverlerle de buluşuyorlar.
Google’dan anlamlı veda…
Google’ın Stadia için oluşturulan internet sitesine girdiğinizde, adres sonuna “gg” eklemesi yapıldığını görüyoruz. Oyuncular bilir; gg ibaresi oyun dünyasında “good game”, yani “iyi oyundu” anlamına gelir. Yapılan açıklama ise şu şekilde:
Oyun oynamak için platformumuzu tercih ettiğiniz için teşekkür ederiz. Stadia 18 Ocak 2023’de kapandı.
Google Stadia’nın kapanması pek de şaşırtıcı olmadı!
Google Stadia’ya abone olan oyuncular, iyi bir bilgisayar veya konsol sahibi olmak zorunda değillerdi. Platformdaki oyunlara ulaşmak, sadece bulut sunucular üzerinden gerçekleşiyordu. Ancak burada unutulan bir şey vardı. Bulut servislerini kullanmak için çok güçlü internet altyapısına ihtiyaç vardı. İnternet altyapısının ultra iyi olduğu ülkelerin alım gücü ise genel olarak yüksekti. Yani oyuncular, Google Stadia’ya zaten ihtiyaç duymayacak, konsol veya PC’lerinden devam edeceklerdi. Öyle de oldu, Google, PlayStation, Xbox ya da PC gibi oyun araçlarının popülerliğine ezildi ve piyasadan çekilmek zorunda kaldı.
Google Stadia fiyatı neydi?
Google Stadia’nın iki farklı paketi bulunuyordu. Bunlardan biri Stadia Pro, diğeriyse Premiere Edition. Stadia Pro aylık 9,99 dolar iken Premiere Edition için tek seferlik 129 dolar ödeme yaptıktan sonra her ay düzenli olarak 9,99 dolar ödemeye devam etmek gerekiyordu.
Stadia Pro, Google Stadia’yı oyunlara ayrıca para vermeden kullanmak isteyen herkesin sahip olması ve her ay yenilemesi gereken bir üyelik sistemiydi. Buna ek olarak Stadia Pro ile birlikte Google Stadia kullanmak dışında bir hizmet alınamıyordu. Öte yandan Premiere Edition bir takım ayrıcalıklar sunuyordu.
Peki Google Stadia nasıl çalışıyordu?
Bulut tabanlı oyun servisleri, oyunları kendi sunucuları üzerinde işler. Sonrasında ise işlediği bilgiyi sizin cihazınıza gönderir. Oyun oynarken güçlü bir donanıma ihtiyaç duyulmamasının sebebi de tam olarak bu. Yani Google Stadia için aylık ücret ödeyerek kiralanabilen bir oyuncu bilgisayarı olarak nitelendirebilirdik.
Google Stadia sadece bilgisayarlar değil, akıllı telefon, tablet ve televizyon gibi ürünler aracılığıyla da kullanılabiliyordu.
Google Stadia teknik özellikleri: Satın almadan en ileri teknoloji AMD kartlarını kullanmak…
Google Stadia’da 2.7GHz hızında çalışabilen, Stadia için özel olarak üretilmiş bir işlemci kullanılıyordu. Ekran kartı olarak da yine özel olarak AMD tarafından üretilen bir donanım vardı. AMD ekran kartı bellek tipi olarak GDDR6 yerine HMB2 kullanıyordu. HMB2, GDDR6 ile karşılaştırıldığı zaman daha az güç harcayarak daha iyi performans verebilmesiyle önce çıkıyordu. Ayrıca Google Stadia, içinde işlemciyle paylaşılan, 16 GB’lık bir belleğe sahipti. Depolama için de bulut SSD yöntemi tercih ediliyordu. Yani kullanıcıya gönderilen bilgi, Google tarafında SSD üzerinde işleniyor, bu sayede oyunlardaki bekleme ekranlarında hatırı sayılır bir azalma görülüyordu.
Google Stadia ne kadar internet harcıyordu?
Oyun oynamak için donanım zorunluluğu ortadan kalkıyordu. Ancak bu sefer de başka bir zorunluluk geliyordu. Bu zorunluluk da güçlü, sınırsız ve stabil bir internet bağlantısı. Stadia üzerinden bir saat boyunca 720p 60fps oyun oynama deneyimi 4.5 GB internet kullanacaktı. Bu değer 1080p 60 fps’de 9GB, 4K 60 fps’de ise saatte 15.75 GB olacaktı. Yani kullanım limiti olan bir internet bağlantısıyla Google Stadia kullanmak, muhtemelen birkaç günlük kullanım ardından imkansız hâle gelecekti.
Google Stadia’da hangi oyunlar vardı?
- Assassin’s Creed Odyssey
- Attack on Titan 2: Final Battle
- Borderlands 3
- The Crew 2
- Darksiders Genesis
- Dragon Ball Xenoverse 2
- The Division 2
- Destiny 2: The Collection
- Doom Eternal
- Doom 64
- Farming Simulator 2019
- Final Fantasy XV
- Football Manager 2020
- Get Packed
- Ghost Recon Breakpoint
- Grid 2019
- Gylt
- Just Dance 2020
- Kine
- Metro Exodus
- Monster Energy Supercross
- Mortal Kombat 11
- NBA 2K20
- Panzer Dragoon
- PUBG
- Power Rangers: Battle for the Grid
- Rage 2
- Red Dead Redemption 2
- Rise of the Tomb Raider
- Samurai Showdown
- Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition
- Spitlings
- Stacks on Stacks
- SteamWorld Dig
- SteamWorld Dig 2
- SteamWorld Heist
- SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech
- Thumper
- Tomb Raider: Definitive Edition
- The Turing Test
- Trials Rising
- Wolfenstein: Youngblood
- Assassin’s Creed Valhalla
- Chorus
- Cris Tales
- Crayta
- Cyberpunk 2077
- Baldur’s Gate 3
- Destroy All Humans
- Elder Scrolls Online
- Kona
- Orcs Must Die! 3
- Windjammers 2
- Marvel’s Avengers
- Superhot Mind Control Delete
- Star Wars: Jedi Fallen Order
- FIFA
- Madden
- Watch Dogs: Legion
- Relicta
- Republique
Oyuncular ne düşünüyordu?
Google, Stadia platformunu Gamescom 2019’da oyuncuların deneyimine sundu. Sonrasında ise Stadia’yı deneyimleyen oyuncuların tepkilerini resmî Twitter hesabından paylaştı. 40 saniyelik videoda, deneyen insanlara Stadia hakkında ne düşündükleri soruldu. Yorumlar oynanışın akıcı olduğu, hatta bulut üzerinden oynandığının anlaşılmadığı yönündeydi.
Tabii ki bu yorumlar tamamıyla özneldi. Yani bir kişinin hissetmediği bir gecikme, başka biri tarafından hissedilebilirdi…