Oyun tarihinin en özgün yapımlarından Dead Space geri döndü. Büyük beklentiyle karşılayıp hüsrana uğradığımız onlarca oyun arasında çiçek gibi parlayan Dead Space Remake, hem seriye ilk kez başlayacaklara hem de daha önce oynayanlara üst düzey deneyim sunuyor.
Şu anda kaç tane oyunun yeniden yapıldığını saymak çok zor, ancak bazıları var ki milyonlarca oyuncuya çıkana kadar gün saydırıyor. Peki ya sonra? Hemen hemen neredeyse hepsi büyük bir hüsrana dönüşüyor. Bunun son örneği PC’ye gelen Last of Us Remake oldu.
Uzun yıllardır oyunlara bakış açısı sebebiyle eleştirilen EA Games, Dead Space Remake ile yeniden yapım konusunda çıtayı arşa çıkarmış, bu işten alnının akıyla sıyrılmış durumda. Öyle ki yenilenmiş Dead Space, sadece görsel açıdan iyileştirmelerle gelmiyor karşımıza. İlk yapımın köklerine ve özüne sadık şekilde yenilenen oynanış ve çevresel elementler; hikayeyi daha derinlemesine hissetmenizi sağlıyor.
Dead Space’i ilk kez deneyecekler veya nostalji isteyenler için spoilersız giriş notu:
Resident Evil 4 ile hayatımıza giren aksiyon ağırlıklı korku oyunu temasını ve temel dinamiklerini alan Dead Space; korku dozunu biraz artırıp bizi tuhaf yaratıkların bastığı USG Ishimura adındaki bir uzay gemisinde yalnız bırakan bir oyundu. Ana karakterimiz Isaac bir mühendisti, ancak sadece adını biliyor, ne sesini duyuyor ne de yüzünü görüyorduk. Bu da o dönem için atmosferik olarak korku unsurlarını artıran, hikayeye bağlı gelişmelerin daha iyi hissedilmesini sağlayan bir tercih olmuştu.
İlk oyunun çıkış yaptığı yıllarda, vuruş hissiyatını artıran teknik ögeler aslında bir grup ses ve görsel animasyonun birleşmesinden ibaretti. Bunu iyi kotaran 2007 yapımı Call of Duty: Modern Warfare yapımlar vardı elbette. Ancak ilk Dead Space, parçalanabilir uzuvların havada uçuştuğu mekanikleri sayesinde ortam sakinleşse bile yaşananların gerginliğini iliklerinize kadar hissetmenizi sağlıyordu. Öyle ki aynı koridorda yıllar sonra tekrar geçseniz bile hangi köşeden neyin çıkabileceğini anımsamak mümkündü. Çünkü o ilk karşılaşmalar, unutulmayacak izler bırakıyordu zihninizde.
İşte iyi bir hikaye ve teknik altyapı bir araya gelince böyle bir tat bırakmıştı 2008 yılında Dead Space… Sadece hikayeyi değil, her oyuncunun kendi alışkanlıklarına göre yaşadığı karşılaşmaları bile aklımıza kazıdı. Yükseklik korkunuzun kullanıldığı basit VR oyunları gibiydi, ancak VR gözlüğe gerek yoktu. Hikaye, mekanikler ve oynanış sayesinde zaten gözlük olmadan bir gerçekliğin içerisinde buluyordunuz kendinizi.
Önce Dead Space 2008 ve hemen sonra Dead Space 2023 oynamak:
2008 yılında çıkana dek öyle büyük beklentiler yaratan bir yapım değildi ilk Dead Space. Dönemin yeni nesil konsolu PlayStation 3’e çıkmasının da etkisiyle merak edilse de bugüne kıyasla çok küçük bir kitlenin ilgi odağındaydı. Taa ki çıkış yapana kadar…
İşte bu yüzden hem eskiyi görmek hem de bu incelemeyi size daha mantıklı bir düzlemde sunmak için önce 2008 yapımı Dead Space’e bir göz attım:
Dead Space 2008
Elbette aradan geçen onca yılda gördüğümüz yapımlara kıyasla eski hissettiriyordu. Ancak yukarıdaki notlarda belirttiğim “VR gözlüğe gerek kalmadan sizi çepeçevre saran evrenin gerçekliği” hâlâ geçerliydi. Ayrıca yine oyun içerisindeki bazı özel karşılaşmaların verdiği his, sanki oyunu daha yeni kapatmışım gibi bir anda hafızamda belirdi. USG Ishimura’nın tekinsiz koridorlarında dolaşırken böyle bir deneyimin yenilenmiş haline dair heyecanım katlanarak artmıştı.
Ardından Dead Space Remake’e hızlı bir geçiş yaptım. İlk 1 saatin ardından aklımda “2008 yılında çıkan şey bir oyunsa bu oynadığım ne?” düşüncesi belirdi:
Bazı sahnelerde oyunu kapatmak isteyecek kadar çok ürktüğümü fark ettim. Artık kulaklıkla oynadığım için midir bilinmez; korku oyunlarına 2004’te çıkan efsane Painkiller’dan beri aşina birisi olan ben, ilk kez korku oyunu oynuyormuş gibi hissettim. Oyunda ilerleyip hikaye anlam kazandıkça aksiyon anlarında alışık olduğum kontrolleri karıştırdığım anlar oldu.
Oyunu Xbox Series S’ten açmama rağmen karşımdaki görsel kalite ve akıcılığa hayran kalmıştım. İçerisinde canhıraş yaşam mücadelesi verdiğimiz geminin paramparça olmuş yerçekimsiz uzay alanlarına çıkınca gördüğüm manzaralar, geminin de en az benim kadar yalnız olduğunu hissettirdi.
Oynadığımız karakter Isaac’in 2008 yapımı ilk oyunda bir sesi, akılda kalıcı bir yüzü yoktu. Ancak Dead Space Remake ile oynadığımız karaktere de diyaloglar yazılması, oyun içi etkileşimleri ve gerçekçiliği artıran bir diğer unsurdu. EA Games, Isaac’e ses ve yüz verirken ilk oyunun yaşattığı o boşluğu fazla doldurmayı tercih etmemiş. Bir oyuncu olarak Isaac’in söylediği şeylerin ve verdiği tepkilerin tek amacı sizi daha fazla oyunun içine çekmek. Isaac ile asla bir fikir ayrılığına düşmüyor, anlam veremediğiniz bir tepki ya da diyaloğa girdiğini görmüyorsunuz.
Orijinal oyunda olmayıp Dead Space Remake’te ilk kez göreceğiniz detaylar:
İlk oyunda çok basit bir kredi sistemi ve topladığınız kredilerle yeni silahlar, mühimmatlar veya sağlık paketleri alabileceğiniz dükkan mantığı vardı. Dead Space Remake tüm bunları korurken bir de oyuna Isaac’in o ikonik kostümünde de oynanışa etki eden değişimler yapmanıza imkan sunuyor.
Ayrıca ilk oyunda -o dönemin teknik sınırları nedeniyle- mümkün olmayan bölümler ve haritalar arası serbest geçiş de Dead Space Rameke’te mümkün. Bölümler arası geçiş için oyunda ilerlemeniz ve kilidini açmanız gerekse de USG Ishumura’yı parça parça değil de bir bütün olarak hissetmenizi sağlayan pek çok harita geliştirmesi mevcut. Bu da orijinal yapıma kıyasla çok daha büyük bir gemide olduğunuzu hissettirip tehdit unsurlarını ve tekinsizliği derinleştiriyor.
Oyunlardaki düşmanların çeşitlendirilmemiş olsa da onların yırtıcı güçlerini hissettirmek için yapılan tasarımsal ve mekanik iyileştirmeler, yaşadığınız deneyimi bir üst seviyeye çıkarıyor. Yine de ilk oyuna kıyasla daha güçlü olmaları yerine daha çok düşman çeşidi görmeyi beklerdim. Ancak bu öyle bir görsel iyileştirme ki düşman uzuvlarının ne kadar zayıfladığını anlayıp ona göre savaşmanız bile mümkün. Taktik geliştirmek size kalmış durumda.
Silah geliştirmeleri konusunda da iyileştirmeler var:
İlk oyunda ilerledikçe silahınıza yaptığınız geliştirmelerin çoğu anlamını yitiriyordu. Ancak Dead Space Remake’te sunulan geliştirmeler, gereksiz özelliklerinden arındırılmış biçimde her karşılaşmaya farklı boyut kazandırabilecek nitelikte tasarlanmış. Plazma silahı ile yangın çıkarabiliyor, daha büyük patlamalar yaratabiliyorsunuz.
Bir diğer yenilik de oyunlardaki ışıklandırma sistemleri: Plazma silahından çıkan lazer ışığına bile muhtaç kalıyorsunuz..
Böyle bir gemide ilk oyundaki en büyük eksik atmosferin her daim olması gerekenden daha aydınlık şekilde tasarlanmasıydı. İlk oyunda yer alamayan bazı kapı kilitlerini açmak için gemideki elektrik tesisatı ile uğraşırken bir anda bulunduğunuz bölümün elektriklerini kesebilirsiniz. Böyle bir durumda sadecr feneriniz ve plazma kesicinin ışıkları rehberiniz oluyor.
Dead Space Remake, aynı zamanda orijinal oyunda göze batan “ya şurada kontrolü tam olarak bana verseydi, şu koridordan 10 kere geçmeseydik keşke” dediğimiz hemen her yerin törpülenmiş bir versiyonu. Bu sayede oyunun akıcılığı artırılmış durumda ve yeni bir şey oynadığınız hissi sürekli yaşatılıyor.
Sonuç: Dead Space Remake kalitesiyle kütüphanenize girmeyi hak ediyor, ancak gerçekler…
Dead Space Remake şu anda oyunun incelendiği Xbox mağazasında 1.399 TL fiyatla satılıyor. Eğer Game Pass Ultimate üyesi olduysanız, dahili EA Play sayesinde %10 indirimle satın alabiliyorsunuz. Eğer PC’de deneyimlemek isterseniz fiyat 999 TL’ye kadar geriliyor. Ancak yine de bu fiyatın hem ülkemizdeki oyuncular hem de yenilenen bir yapım için fazlasıyla yukarıda olduğunu söylememiz gerekiyor. Bu sebeple Dead Space Ramake satın almak için en ideal dönemin önümüzdeki indirim kampanyaları olduğunu söyleyebiliriz.
Eğer Dead Space serisini yeni oyunu oymanadan önce deneyimlemek isterseniz, orijinal 3 yapımın tamamı EA Play kütüphanesinde yer alıyor ve Game Pass Ultimate aboneleri bu oyunlara ekstra ücret ödemeden ulaşabiliyorlar. Bu deneyimin sonunda Dead Space Rameke almak için gün saymak isteyebilirsiniz.
Dead Space Remake PC sistem gereksinimleri:
- Minimum:
- İşletim sistemi: Window 10 64-bit+
- İşlemci: Ryzen 5 2600x, Core i5 8600
- RAM: 16 GB
- Ekran kartı: AMD RX 5700, GTX 1070
- Depolama: 50 GB
- Önerilen:
- İşletim sistemi: Window 10 64-bit+
- İşlemci: Ryzen 5 5600X, Core i5 11600K
- RAM: 16 GB
- Ekran kartı: Radeon RX 6700 XT, Geforce RTX 2070
- Depolama: 50 GB
Dead Space Remake ve bu inceleme yazısı hakkındaki görüşlerinizi yorumlar bölümüne bekliyoruz. İyi oyunlar!